Restauracja Sushi – wykorzystaj trend

Trend związany z najpopularniejszymi japońskimi daniami rozwija się w Polsce od blisko dekady i nadal jest bardzo perspektywiczny. W ostatnich latach egzotyczne potrawy umocniły swoją silną pozycję wśród wielkiej trójki – kuchni włoskiej, amerykańskiej i azjatyckiej. Za sukces tej ostatniej odpowiada właśnie sushi, które Polacy jedzą coraz chętniej. Dlaczego nadal warto wykorzystywać ten trend i inwestować w kuchnię japońską?

Sushi kusi?

Hosomaki, futomaki, uramaki, kaburamaki, nigiri – te egzotyczne nazwy są coraz częściej rozpoznawane w Polsce nie tylko przez fanów kuchni japońskiej. Pierwsza restauracja serwująca sushi pojawiła się w Polsce już w 1995 roku. Jednak przez wiele lat ten rodzaj menu był uważany za zbyt egzotyczny i snobistyczny. Dopiero ostatnia dekada przemian społeczno-gospodarczych pozwoliła spopularyzować japońską kuchnię. Większa mobilność społeczna, zainteresowanie kuchniami świata, lepsze warunki materialne – to wszystko sprawia, że Polacy nie tylko chętniej stołują się poza domem, ale także eksperymentują z nowymi smakami. Sushi przypadło nam jednak do gustu szczególnie i jesteśmy na tle Europy wręcz azjatyckim ewenementem. Poza punktami gastronomicznymi rozwija się także przemysł handlowy, który dziennie przygotowuje setki tysięcy tacek sushi trafiających także do innych krajów. Popularność dania, które składa się głównie z ryżu, ryb i warzyw opiera się na cenie, walorach zdrowotnych i odmienności od kuchni “codziennej”. 

W ostatnich latach sushi stało się także bardzo popularne wśród dań zamawianych na wynos. Według statystyk to trzecie najpopularniejsze danie, zamawiane przez internet. Średnia cena jednej rolki kształtuje się obecnie na poziomie 25 zł, co sprawia, że jest konkurencyjna dla pizzy, burgerów czy kebaba. Większość zamówień stanowią cały czas konkretne rodzaje i smaki. Zestawy sushi są zazwyczaj zamawiane okazjonalnie i towarzyszą najczęściej takim wydarzeniom, jak urodziny, dzień kobiet czy walentynki. W czasie pandemii zainteresowanie kuchnią azjatycką znacznie wzrosło, co z pewnością wzmocni także popularność sushi barów po zniesieniu obostrzeń epidemiologicznych.

Sieć czy niezależny punkt?

Konsumenci, którzy poszukują dań kuchni azjatyckiej oczekują przede wszystkim wysokiej jakości składników i ciekawych, nowych propozycji smaków. Dlatego dużym powodzeniem cieszą się takie składniki, jak rekin czy krewetki w tempurze. Rosnąca konkurencja wśród sushi barów sprawia, że właśnie na tym polu odbywa się największa rywalizacja. Receptury i umiejętności “sushi masterów” okazują się więc bardzo ważną kartą przetargową w walce o klientów. Z badań ankietowych wynika również, że klienci znacznie chętniej korzystają z oferty znanych sieci niż pojedynczych restauracji. Zaufanie do sieci wynika głównie z powtarzalności menu, atrakcyjnego rabatów i dostępności oferty online. Właśnie takich sushi barów oczekują dzisiaj konsumenci – elastycznych cenowo, mobilnych i z dobrą, ciekawą ofertą. 

Dlatego dobrym i bezpiecznym pomysłem na inwestycję w gastronomię jest dzisiaj sieć lokali serwujących coraz popularniejsze dania kuchni azjatyckiej. Trudne czasy dla gastronomii są paradoksalnie doskonałym momentem na inwestowanie w nią. Dotyczy to nie tylko możliwości przejęcia lokalu, pracowników czy wyposażenia ale także wejścia na rynek online, który, jak nigdy – potrzebuje urozmaicenia. Prowadzenie sieci sushi barów znacznie ułatwiają systemy klasy ERP (ang. Enterprise Resource Planning), które umożliwiają kompleksowe zarządzanie poszczególnymi i globalnymi procesami. Autorski system Gastro składa się z kilkunastu aplikacji i modułów odpowiedzialnych za poszczególne procesy. Są to m.in.:

  • Gastro POS – intuicyjna i szybka sprzedaż poprzez ekran dotykowy
  • Gastro Szef – kontrola nad zasobami w oparciu o dokumenty zakupu i sprzedaży
  • Gastro Delivery – obsługa zamówień na wynos, szczególnie istotna w obecnych czasach
  • Gastro Centrala – zarządzanie siecią restauracji, wszystko dostępne w jednym miejscu

System Gastro umożliwia także integrację wielokanałowej sprzedaży, systemów monitorów kuchennych KDS i wielu innych informatycznych rozwiązań, które wspierają pracę sieci. Od wielu lat z systemu korzystają znane sieci dysponujące lokalami w całej Polsce.