
RODO w gastronomii
Pod koniec maja wejdą w życie nowe regulacje, które wprowadzają duże zmiany w zakresie przetwarzania danych osobowych. Za niedostosowanie się do nowych zasad, przedsiębiorcy grożą wysokie kary, które mogą nawet wynosić 4 proc. obrotów z poprzedniego roku. Jak nowe przepisy odbiją się na branży gastronomicznej? Czy dotyczą jej w dużym stopniu? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, jak RODO zmieni oblicze gastronomii.
Czym jest RODO?
Rozpowszechnianie danych osobowych, szczególnie w Internecie, oraz łatwy do nich dostęp jest problemem na dużą skalę, który obowiązuje nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach. Aby przeciwdziałać nadmiernemu udostępnianiu poufnych danych, zadecydowano o wprowadzeniu rozporządzenia RODO. Co kryje się pod tym skrótem?
RODO, czyli rozporządzenie o ochronie danych osobowych, ma na celu niwelowanie nadużyć, jeśli chodzi o rozpowszechnianie informacji odnośnie do obywateli. RODO podlegają następujące dane:
- imię i nazwisko,
- numer identyfikacyjny,
- dane o lokalizacji,
- identyfikator internetowy,
- szczegóły, na podstawie których można tożsamość osoby fizycznej (mogą to być czynniki fizyczne, fizjologiczne, genetyczne, psychiczne, ekonomiczne, kulturowe czy społeczne).
Szczególny nacisk położony jest walkę z przetwarzaniem danych, których zgodę na upowszechnianie podpisały osoby, wyrażające tzw. zgody w ciemno. Bardzo często dzieje się tak w przypadku podpisywania umów, składania ofert pracy lub też zapisywania się na newsletter. W takich sytuacjach użytkownik zgadza się na przetwarzanie swoich danych, w wielu przypadkach nie zdając sobie sprawy, że to robi.
Czy RODO dotyczy także restauracji?
RODO w gastronomii
- Stwórz dobrą treść klauzuli informacyjnej, która jest zawarta w formularzu zgody na przetwarzanie danych osobowych – jednym z najważniejszych postanowień RODO jest proste i klarowne formułowanie informacji o tym, które dane są przetwarzane. Zmiany te zostały przede wszystkim wprowadzone w umowach lub klauzulach, które podpisujesz.
- Znika obowiązek rejestrowania zebranych danych w GIODO (Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych) – w zamian za to Twoim obowiązkiem jest prowadzenie rejestru czynności przetwarzania.
- RODO nakłada na Ciebie obowiązek informowania organu nadzorczego, obecnie jest nim GIODO, o odnotowanych naruszeniach ochrony danych osobowych.
- RODO wprowadza kary za nieprzestrzeganie przepisów – mogą one mieć wysokość nawet 4 proc. dochodów z poprzedniego roku.
Co jest najbardziej istotne, jeśli chodzi o RODO? Oprócz przestrzegania obowiązujących przepisów i gwarantowania klientom/personelowi/współpracownikom bezpiecznego przetwarzania danych musisz przede wszystkim dokumentować wszystkie czynności. Dlatego też nie obawiaj się RODO, zmiany drastycznie nie wpływają na zarządzanie w gastronomii, a jedynie poprawiają bezpieczeństwo informacji oraz politykę przetwarzania danych osobowych.