Jak Cię widzą, tak Cię piszą
Opinie w internecie są dla konsumentów bardzo ważnym źródłem informacji. Według najnowszych badań, aż 85 proc. internautów jest zdeterminowana, by ocenić swoje doświadczenia po wizycie w restauracji. Znaczna większość, bo aż 65 proc. dzieli się wyłącznie swoimi pozytywnymi wrażeniami, z kolei negatywnymi tylko 25 proc. użytkowników. W Polsce od blisko dekady największą platformą opiniotwórczą jest Google. Dotyczy to przede wszystkim lokalnych firm, których poszukujemy w popularnych mapach tworzonych przez pracowników doliny krzemowej. Według statystyk, aż połowa fraz wpisywanych do najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie to frazy lokalne. Według raportu Gemius, aż 25 mln użytkowników w Polsce korzysta z map tworzonych przez Google. Tak duża popularność platformy i zaufanie do pozostawianych tam opinii wynika przede wszystkim z faktu, że właściciele firm nie mogą nimi swobodnie zarządzać. Usuwanie negatywnych opinii jest niemożliwe, a pozyskiwanie nowych, pozytywnych recenzji wymaga przede wszystkim świadczenia usług na wysokim poziomie. Jak nakłonić gości do podzielenia się wrażeniami i pozostawienia opinii w Internecie?
Zadbaj o widoczność i aktualność

Wybierz dobry moment
Znaczna większość opinii pojawiających się w Internecie to komentarze pozytywne . Dlatego śmiało można poprosić swoich klientów, o podzielenie się recenzją na temat oferty gastronomicznej świadczonej przez lokal. Jednak trzeba robić to w odpowiednim momencie. Zachętę do pozostawienia opinii warto poprzedzić pytaniami od kelnera na temat satysfakcji z obsługi, serwowanego dania czy ogólnej jakości oferty. O opinię w Internecie warto przede wszystkim poprosić w następujących przypadkach:
- w czasie wysokiego sezonu, gdy możemy liczyć na większe zainteresowanie,
- gdy dopiero pojawiliśmy się w mapach Google czy innych serwisach i chcemy uwiarygodnić swoją działalność,
- gdy wprowadziliśmy nowe menu, przeprowadziliśmy remont lokalu lub dokonaliśmy innych ważnych zmian.
Zadbaj o opinię — czyli zadbaj o satysfakcję klienta
Według badań nad zachowaniami konsumentów jasno wynika, że atrakcyjność oferty jest równie ważna, jak pozytywne opinie, które można znaleźć w sieci. Aby pozyskać możliwie najwięcej dobrych recenzji, warto zagwarantować swoim gościom to, na co coraz częściej zwracają uwagę:
- możliwość samoobsługi — to coraz większy trend pojawiający się w gastronomii. Dzięki kioskom samoobsługowym w restauracji możemy nie tylko wyeliminować długie kolejki. Ale także zagwarantować unikalne rozwiązanie, które podniesie satysfakcję wśród klientów i ruch w restauracji,
- bezbłędna obsługa — dzięki systemowi kuchennych wyświetlaczy (KDS) restauratorzy zyskują szansę na precyzyjną i szybką obsługę zamówień. KDS zapewnia sprawny obieg informacji między kelnerami, kioskami samoobsługowymi, aplikacjami, a kuchnią. To właśnie z ich wykorzystaniem realnie podniesiemy jakość oferowanych usług,
- szybsze zamówienia i sprawne rozliczenia – jednym z najważniejszych rozwiązań technologicznych, które pozwala na kompleksową organizację pracy są tzw. POS-y (ang. Point of sale). To właśnie dzięki nim kelnerzy mogą zarządzać otwartymi rachunkami, wysyłać zamówienia na kuchnię (które są wyświetlane w systemie KDS) oraz rozliczać zamówienia. Często wykorzystuje się także ich mniejsze odpowiedniki – miniPOS-y. Dzięki nim kelnerzy nie muszą za każdym razem meldować się przy stacjonarnym POS-ie, a wszystkie dane wysyłane są bezpośrednio do systemu restauracji.
Dobra opinia to ruch w restauracji
Nowe technologie lepiej organizują gastronomię. Realnie wpływają na czas oczekiwania na zamówione dania oraz eliminują pomyłki w zamówieniach. Dzięki ich zastosowaniu mamy szansę podnieść jakość naszej oferty gastronomicznej i pozyskać więcej pozytywnych komentarzy, które z pewnością przyciągną nowych klientów.