Samoobsługa w restauracji.
5 powodów, dla których warto na nią postawić

Samoobsługa staje się jednym z głównych trendów w sprzedaży bezpośredniej. Dotyczy to  sklepów typu convenience, marketów oraz lokali gastronomicznych. Po latach eksperymentów samoobsługa nie jest już polem doświadczalnym, a dobrze zorganizowanym działaniem przynoszącym wiele korzyści zarówno przedsiębiorcom jak i klientom. W związku z tym coraz więcej restauratorów decyduje się na zastosowanie rozwiązań, które pozwalają na samodzielny wybór i kupno produktów w lokalu. Czy jest to opłacalna opcja?

Samoobsługa coraz popularniejsza

Tempo rozwoju kas samoobsługowych w wielu branżach przyspieszyła pandemia koronawirusa. To właśnie w ten sposób wiele firm starało się zapewniać bezpieczne dokonywanie transakcji w swoich placówkach. Zmiany docenili przede wszystkim sami konsumenci, którzy w badaniu UCE Research i SYNO Poland zdecydowanie opowiedzieli się za zwiększeniem ilości kas samoobsługowych w sklepach i restauracjach.

Trend został również dobrze zidentyfikowany przez największą, amerykańską sieć gastronomiczną, która od 2016 roku instaluje ok. 4 tys. kas rocznie. Samoobsługa coraz częściej pojawia się w popularnych marketach, a największa polska sieć sklepów convenience postanowiła pójść kilka kroków dalej i całkowicie zrezygnować z udziału pracowników w obsłudze swoich klientów.

Tego typu formę sprzedaży preferują przede wszystkim sami klienci. Jedną z najważniejszych dla samej gastronomii grup konsumenckich są dziś Milenialsi, którzy w naszym kraju liczą ok. 11 mln osób. To właśnie ich oczekiwania coraz częściej starają się spełniać restauratorzy, dostosowując rodzaj i format swojej usługi.

Co daje nam automatyzacja i odejście od tradycyjnego przyjmowania zamówień?

1. Czas pracy i zatrudnienie

Restauracje wykorzystujące technologię do samoobsługi Gości to zupełnie inaczej zorganizowane placówki. Ogromną rolę odgrywają w nich technologie i nowe podejście do pracy. W końcu finalnie część obowiązków, które dotychczas musiał wykonywać personel, powierza się klientowi. Ta zmiana przynosi jednak obopólne korzyści. Dzięki temu restauratorzy mogą zredukować czas pracy poświęcony na obsługę Gości i przekierować go na obowiązki związane z obsługą zamówień. W większości samoobsługowych lokali to po stronie Gości spoczywa również odbiór zamówienia, rozliczenie i ewentualne odstawienie naczyń. Redukujemy w ten sposób czas poświęcony na obsługę, ale z drugiej strony oferujemy szybką i sprawną usługę gastronomiczną, której nie mogą zapewnić tradycyjne lokale.

2. Bezbłędna obsługa

Klienci składający swoje zamówienia za pośrednictwem kiosków sprzedażowych biorą na siebie odpowiedzialność za złożone zamówienie. Wyeliminowanie błędów i odpowiednia konfiguracja złożonych zamówień to jedna z ważniejszych cech samoobsługi, która zapewnia satysfakcję klientów. Dzięki temu lokale nie narażają się na negatywne opinie i reklamacje w przypadku, gdy na kuchnię trafiają błędne zamówienia przyjmowane przez kasjerów lub kelnerów.

Co więcej, zamówienia składane przez klientów w kioskach mogą być natychmiast przekazywane do realizacji, a system monitorów służących do komunikacji na bieżąco będzie ich informował o postępach i gotowości zamówień do odbioru.

3. Wyższe marże i skuteczny marketing

Urządzenia przyjmujące zamówienia od klientów posiadają przejrzysty interfejs, który obrazowo i precyzyjnie prezentuje ofertę lokalu. Dzięki wizualnej prezentacji klienci są w stanie skusić się na złożenie większych zamówień, które dodatkowo mogą być stymulowane atrakcyjnymi ofertami marketingowymi zwiększającymi sprzedaż lub nakłaniającymi do wybrania dodatkowych produktów. Do zarządzania promocjami i ofertami specjalnymi w lokalu świetnie sprawdza się oprogramowanie Gastro Szef. Jego najważniejszymi funkcjonalnościami są:

  • bieżąca kontrola zużycia produktów,
  • administrowanie i planowanie menu,
  • raporty sprzedażowe,
  • zarządzanie czasem pracy,
  • administrowanie lokalem i zasobami.

4. Kontrola zamówień

Przyjmowanie zamówień bezpośrednio od klientów wymaga odpowiedniej konfiguracji sprzętowej. Sam kiosk, za pomocą którego spływają zamówienia, musi być zintegrowany m.in. z systemem monitorów KDS. W takiej konfiguracji mamy bieżący dostęp do zamówień, co umożliwia szefom kuchni lepsze zarządzanie zasobami. Mogą oni lepiej wykorzystywać surowce i w dużym stopniu zredukować odpady powstałe w wyniku niewłaściwego planowania.

5. Innowacyjność

Na bardzo konkurencyjnym rynku gastronomicznym zyskanie przewagi za pomocą innowacji jest bardzo istotne. Wprowadzenie samoobsługi oznacza stworzenie usługi kierowanej do konkretnej grup odbiorców. Przekonani do nowych technologii Milenialsi i osoby z pokolenia Y i Z chętniej wybierają miejsca, w których nie jest wymagany kontakt z personelem lokalu. Coraz częściej do nowej formy obsługi przekonują się również osoby starsze.

Gastronomia i nowe technologie

Samoobsługa w restauracji gwarantuje komfort zarówno Gościom jak i personelowi. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom w lokalu proces składania zamówień i ich realizacji jest szybszy i bardziej zorganizowany niż w przypadku miejsc, w których oferowana jest tradycyjna forma obsługi. Goście są zadowoleni, ponieważ mają większą wygodę podczas wybierania i odbierania potraw. Co więcej, nie muszą stać w kolejce, co powoduje, że chętniej ponownie skorzystają z oferty lokalu i nikt nie zrezygnuje z jego usług przez obawę przed długim czasem oczekiwania na zamówienie. Personel ma z kolei ułatwioną pracę dzięki technologiom, które dokładnie i bezbłędnie określają zadania do realizacji. Jak widać, postawienie na samoobsługę w restauracji jest opłacalne pod wieloma względami, dlatego warto rozważyć tę opcję.