Siorbnięcia, wciągnięcia, świsty i pogwizdy – o co chodzi?

Siorbnięcia, wciągnięcia, świsty i pogwizdy – o co chodzi?

Cupping, czyli degustacja kawy, to coraz popularniejsze wydarzenie w Polsce. Ten aromatyczny napój ma wielu zwolenników, a mnogość odmian botanicznych oferuje pełen wachlarz smaków. Cupping to wydarzenie, które może zorganizować każdy lokal gastronomiczny. Jest to ciekawa forma rozrywki, która możesz urozmaicić czas swoich klientów. Co powinieneś wiedzieć o degustacji?

Kilka słów na wstępie

Degustacja kawy trwa na każdym etapie jej podróży – zaczyna się od plantacji, poprzez skupy kaw, palarnie aż do miejsca końcowego, gdzie oferuje się ją klientom końcowym. Na każdym etapie wykonuje się ją, aby sprawdzić jakość. Zajmują się tym wykwalifikowane osoby, których nazywamy degustatorami smaku. Każdej kawie nadają oni punkty, które finalnie zadecydują o jej jakości. Aby uznać kawę za premium musi zdobyć ponad 80 punktów w skali 0 – 100. Wszystkie odmiany, które są poniżej tego progu, klasyfikujemy jako kawy komercyjne. Ale to nie o tym rodzaju degustacji chcielibyśmy dzisiaj opowiedzieć, a o cuppingu komercyjnym.

Cupping, czyli wspólne siorbanie

Jeśli chcesz przeprowadzić cupping we własnym lokalu, to najlepiej poszukaj odpowiedniego specjalisty w dziedzinie kawy. Takiego, który zapewni rozrywkę na najwyższym poziomie. Jest jednak kilka podstawowych zasad, których powinieneś przestrzegać. Uczestnicy wydarzenia nie mogą być chorzy, ponieważ wiele objawów chorobowych zniekształca smak. To samo dotyczy jedzenia ostrych rzeczy, spożywania alkoholu i innych czynników, które mogą wpływać na postrzeganie smaku. Podobno najlepiej przeprowadzić degustację w godzinach przedpołudniowych. Co więcej, kawa, która jest parzona podczas cuppingu powinna być bardzo świeża – wypalona minimum 8, a maksymalnie 24 godziny przed całym wydarzeniem. Dlatego, że właśnie wtedy najbardziej można wyczuć nuty smakowe. Dalej, filiżanki, które będą wykorzystane do degustacji powinny mieć 150 – 200 ml. Każda z nich ma być identyczna do wszystkich rodzajów kaw. Warto też, abyś przygotował dodatkowe kubeczki do wypluwania, ponieważ przy wielu rodzajach kaw spożycie kofeiny może być zbyt duże.

A może by tak zrobić konkurs?

Po kilku wydarzeniach degustacyjnych może warto zastanowić się nad tym, czy wprowadzić taki event na stałe do swojej oferty. Zorganizuj na przykład konkurs, w którym trzeba rozpoznać kraj pochodzenia kawy, wyczuwalne nuty smakowe lub aromat. Jeśli będziesz systematycznie organizować takie wydarzenia, to mogą Ci one zapewnić grupę stałych i lojalnych klientów. Takich, którzy będą mieli same pozytywne skojarzenia z Twoim lokalem. Jeśli wprowadzisz dodatkowo element grywalizacji, klienci na pewno będą zaangażowani i zadowoleni.

Jeśli będziesz angażować klientów w dodatkowe atrakcje, to być może wpłynie to niezwykle pozytywnie na wizerunek Twojego lokalu gastronomicznego. Przede wszystkim pozwoli Ci zbudować wokół siebie grupę lojalnych klientów. A kto z nas nie lubi aromatycznej filiżanki kawy?