Siorbnięcia, wciągnięcia, świsty i pogwizdy – o co chodzi?

Slider

Cupping, czyli degustacja kawy, to coraz popularniejsze wydarzenie w Polsce. Ten aromatyczny napój ma wielu zwolenników, a mnogość odmian botanicznych oferuje pełen wachlarz smaków. Cupping to wydarzenie, które zorganizować może każdy lokal gastronomiczny. Jest to ciekawa forma rozrywki, którą można urozmaicić czas dla swoich klientów. Co powinno się wiedzieć o degustacji?

Kilka słów na wstępie

Degustacja kawy odbywa się na każdym etapie jej podróży – zaczynając od plantacji, poprzez skupy kaw, palarnie aż do miejsca końcowego, gdzie oferowana jest klientom końcowym. Na każdym etapie wykonywana jest w celu sprawdzenia jej jakości. Zajmują się tym wykwalifikowane osoby, których nazywamy degustatorami smaku. Każdej kawie nadają punkty, które końcowo decydują o jej jakości. Aby uznać kawę za premium potrzebuje zdobyć ponad 80 punktów w skali 0 – 100. Wszystkie odmiany poniżej tego progu są klasyfikowane jako kawy komercyjne. Ale to nie o tym rodzaju degustacji chcielibyśmy dzisiaj opowiedzieć, a o cuppingu komercyjnym.

Wspólne siorbanie

Do przeprowadzenia cuppingu we własnym lokalu najlepiej poszukać odpowiedniego specjalisty w dziedzinie kawy, który zapewni rozrywkę na najwyższym poziomie. Jest jednak kilka podstawowych zasad, których powinno się przestrzegać. Uczestnicy wydarzenia nie mogą być chorzy, ponieważ wiele objawów chorobowych może zniekształcać smak. To samo dotyczy jedzenia ostrych rzeczy, spożywania alkoholu i innych czynników, które mogą wpływać na postrzeganie smaku. Przyjęło się, że najlepiej przeprowadzać degustacje w godzinach przedpołudniowych. Kawa, która parzona jest podczas cuppingu powinna być bardzo świeża – wypalana minimum 8, a maksymalnie 24 godziny przed całym wydarzeniem. To wtedy nuty smakowe są najbardziej wyczuwalne. Filiżanki wykorzystywane do degustacji powinny mieć 150 – 200 ml i być identyczne do wszystkich rodzajów kaw. Przydatne może okazać się również przygotowanie dodatkowych kubeczków do wypluwania, ponieważ przy wielu rodzajach kaw spożycie kofeiny może okazać się zbyt duże.

A może by tak zrobić konkurs?

Po kilku wydarzeniach degustacyjnych może warto pomyśleć o wprowadzeniu takiego eventu na stałe do swojej oferty. Zorganizuj konkurs, w którym trzeba rozpoznać kraj pochodzenia kawy, wyczuwalne nuty smakowe lub aromat. Systematycznie organizowane wydarzenia mogą zapewnić grupę stałych i lojalnych klientów, którzy mają same pozytywne skojarzenia z Twoim lokalem. A wprowadzony dodatkowo element grywalizacji sprawi, że będą zaangażowani i zadowoleni.

Angażowanie gości i proponowanie im dodatkowych atrakcji może wpłynąć niezwykle pozytywnie na wizerunek lokalu gastronomicznego. Pozwoli zbudować wokół siebie grupę lojalnych klientów. A kto z nas nie lubi aromatycznej filiżanki kawy?