Sposoby na kolejki: kioski, system KDS czy rozwiązanie LRS?

Slider

Kilkunastu klientów stojących w kolejce do złożenia zamówienia i drugie tyle przy stoliku w oczekiwaniu na realizacje. Z pewnością część z nich odejdzie a część już nigdy nie wróci bo w świadomości będzie miała obraz długiego oczekiwania na jedzenie. Brzmi znajomo? Jest na to kilka sposobów.

Kioski samoobsługowe

Obsługa klienta w lokalu gastronomicznym to w wbrew pozorom duże wyzwanie. Aby zapewnić szybką realizację trzeba przede wszystkim zwracać uwagę na kompetencje interpersonalne pracowników, którzy są gwarancją sprawnej obsługi zamówień. Nie w każdym lokalu kontakt z personelem jest jednak tak ważny. W małych i średnich restauracjach liczy się przede wszystkim czas realizacji zamówienia. Długie kolejki i oczekiwanie na posiłek bardzo często wiążą się z utratą klientów. Szczególnie w dobie, gdy klienci coraz bardziej przyzwyczajają się do nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które znacznie usprawniają procesy odpowiedzialne za funkcjonowanie gastronomii.

Jednym z najnowszych rozwiązań, które pojawiły się kilka lat temu w dużych sieciach są kioski samoobsługowe. Za ich sprawą część obowiązków, które do tej pory wykonywali pracownicy obsługi – przyjmują na siebie klienci. Stając przed samoobsługowym kioskiem mogą bez presji czasu dokonać wyboru, który w praktyce jest korzystniejszy dla przedsiębiorcy prowadzącego lokal. Dzięki zintegrowaniu terminalu płatniczego z kioskiem samoobsługowym, złożenie zamówienia i jego opłacenie odbywa się bez konieczności podchodzenia do kasy. W ten sposób na czasie zyskuje nie tylko klient ale też personel. Klient, który decyduje się na dokonanie zamówienia w kiosku samoobsługowym może liczyć na kompletną obsługę otrzymując przy tym paragon, potwierdzenie płatności i numer złożonego zamówienia. Największe korzyści wynikające z funkcjonowania kiosku samoobsługowego w gastronomii to:

  • wzrost sprzedaży: możliwość obsłużenia większej ilości klientów,
  • wyeliminowanie pomyłek w zamówieniach (klienci sami układają zamówienia),
  • możliwość obsługi klientów obcojęzycznych,
  • informacja o aktualnych promocjach oraz proponowanie dodatkowych pozycji,
  • mniejsze obciążenie personelu.

Kiosk samoobsługowy to rozwiązanie, które może znacznie usprawnić funkcjonowanie obiektu gastronomicznego. Warto jednak pamiętać, że jest to jeden z elementów systemu, który odpowiada za płynną obsługę i stałą kontrolę procesów w lokalu.

Komunikacja z kuchnią - system KDS (Kitchen Display System)

Zamówienia trafiające na kuchnię są w klasycznej formie obsługi przekazywane przez kelnerów odpowiadających za obsługę sali. Taki sposób nierzadko jest przyczyną pomyłek lub nieporozumień, który skutkuje niską oceną obiektu. W miejscach, gdzie obsługuje się do kilkudziesięciu gości jednocześnie jedna pomyłka może bardzo słono kosztować. Rozwiązaniem, które może zapewnić lepszą komunikację z kuchnią jest system KDS. Złożone przez klientów zamówienia natychmiast trafiają w formie zbiorczej na kuchnię. Dzięki temu szef kuchni może ustawić cały proces związany z przygotowywaniem potraw. Począwszy od zaplanowania użycia ilości produktów po kolejność wydawania. Komunikacja w systemie KDS odbywa się dwukierunkowo. Obsługa sali otrzymuje natychmiastowe powiadomienia z kuchni o gotowości potraw i możliwości wydania. Taki komunikat może pojawić się na stanowisku POS lub na pager LRS kelnera. W praktyce rozwiązanie skraca nie tylko czas realizacji zamówienia ale także umożliwia obsługę większej ilości klientów. Do pozostałych zalet systemu należą:

  • bieżąca i rejestrowana komunikacja pomiędzy salą a kuchnią,
  • eliminacja pomyłek w zamówieniach (większa czytelność i przejrzystość złożonych zamówień),
  • możliwość określenia czasu przygotowania potraw.

Systemy przywoławcze LRS i inne

Rozwiązania uzupełniające systemy zarządzania restauracją mogą pomóc skutecznie pozbyć się kolejek. Koncepcja zastosowania KDS Order Number polega na zainstalowania dużego wyświetlacza w eksponowanym miejscu, które w czasie rzeczywistym pokazuje postęp realizacji zamówień. Dzięki temu klient, który złożył zamówienie może swobodnie zająć miejsce przy stoliku w oczekiwaniu na gotową potrawę. W tym czasie nie tworzy sztucznego tłoku przy kasie, a większa swoboda przy stanowisku do zamówień z pewnością będzie zachętą dla nowych klientów, którzy dostrzegą oblegane stoliki i małą kolejkę. Innym rozwiązaniem pozwalającym na rozładowanie ruchu przy stanowiskach obsługowych jest system przywoławczy LRS, który także pozwala lepiej zarządzać zamówieniami. Każdy klient, który dokona zamówienia w lokalu wyposażonym w system przywoływania LRS otrzyma tymczasowo bezprzewodowe urządzenie, które poinformuje go o możliwości odebrania zamówionej potrawy. Takie rozwiązanie pozwoli nie tylko na większą rotację klientów ale także zapewni przyjazną atmosferę bez konieczności wykrzykiwania numerów zamówień czy nazwy dań.

Chcesz wiedzieć więcej o rozwiązaniach ułatwiających obsługę gościa?

Skontaktuj się z nami i oszczędzaj czas swojego pesonelu!