Gastronomiczne trendy
Gastronomiczne trendy, które zdefiniują 2022 rok

Gastronomiczne trendy, które zdefiniują 2022 rok

Branża gastronomiczna nieustannie podlega przemianom, które co pewien czas wytwarzają dominujące w niej trendy. Zazwyczaj są one wynikiem potrzeb konsumentów, kondycji rynku czy też globalnych przemian. W ubiegłym roku gastronomiczne trendy musiały ustąpić walce o przetrwanie, ale w tym roku zaczynają odżywać na nowo. Jak wygląda współczesna moda gastronomiczna i co robić, żeby nie zostać w tyle?  

Ekonomia i technologia

Cały 2022 rok stoi przede wszystkim pod znakiem ekonomicznych rewolucji, które dotychczas skutkują głównie wzrostami cen. Według różnych badań wzrosły one już średnio o 30 proc. Dużo droższe potrawy i napoje w menu to jednak nie zawsze najlepsze wyjście na mocno konkurencyjnym rynku. Restauratorzy szukają zatem innych sposobów na zmniejszenie kosztów, a jednymi z nich są np. technologie automatyzujące i optymalizujące pracę personelu.  

Mają one pozwolić nie tylko na uniknięcie znaczącego podnoszenia cen w restauracji, ale także na wygospodarowanie dodatkowego kapitału, który zostanie przeznaczony m.in. na wyższe pensje dla pracowników. Weryfikacji z pewnością zostaną poddane również wszelkie dotychczasowe koszty obciążające budżet. W tym np. rosnące prowizje windowane przez platformy do zamówień online, które mogą zainspirować restauratorów do wdrożenia rozwiązań obniżających ich koszty lub tworzenia własnych kanałów do sprzedaży. 

Słownik gastronomicznych trendów 2022

Poszukując rozwiązań, które zwiększą rentowność restauracji, koniecznie trzeba wziąć pod uwagę najnowsze trendy. Umożliwiają one wyróżnienie się spośród konkurencji oraz zachęcają klientów do skorzystania z oferty restauracji. 

Jakie trendy w najbliższych miesiącach będą odmieniane przez restauratorów i Gości lokali przez wszystkie przypadki? 

− Kimchi

Przez ostatni rok większość osób poszukujących nowych doznań kulinarnych zdążyła poznać i polubić smak kiszonej kapusty pekińskiej. To właśnie za sprawą jej popularności tworzy się trend kiszonek, które dominują od wczesnej jesieni i pewnie ustąpią dopiero nowalijkom na wiosnę. Kiszonki doceniliśmy za konkretny smak, możliwość długiego przechowywania i odkrywcze smaki (kiszone rzodkiewki, arbuzy i wiele innych). 

Gastronomiczne trendy

− Less waste

Dotychczas dominującym trendem w tej kategorii była filozofia zero waste, która w gastronomii nie zrobiła spektakularnego sukcesu. W zamian pojawił się trend namawiający do ograniczenia produkcji odpadów. Wykorzystanie każdej części zakupionego produktu, ograniczenie zużycia wody czy też rezygnacja z jednorazowych opakowań z pewnością pozwoli to wpisać się w ważny trend oczekiwany przez wielu klientów.  

− Foodsharing

Restauracje coraz częściej zachęcają do wspólnego udostępniania sobie wybranych dań. Polega to na tym, że podczas grupowego biesiadowania zamawia się kilka różnych dań podzielonych na małe porcje, aby udostępniać je między sobą.  

− Ghost kitchen

Popularność dań na wynos stworzyła w ostatnim czasie nie tylko trend, ale także nowy rodzaj działalności. Restauracje Ghost Kitchen są obiektami, które nie zapraszają do siebie gości, a wyłącznie oferują dania na wynos z dostawą do domu.  

W ich funkcjonowaniu w dużej mierze pomagają nowoczesne technologie jak np. Delivery Gastro. To kompleksowe rozwiązanie, które pozwala zautomatyzować realizację zamówień na wynos i proces obsługi klienta.

W jego skład wchodzą rozmaite moduły i aplikacje: 

  • Delivero aplikacja dedykowana kierowcom, która m.in. daje bieżący dostęp do adresów, telefonów i realizowanych zamówień,  
  • Moduł dostaw Delivery wspiera i automatyzuje proces przyjmowania zamówień składanych telefonicznie,  
  • Delivery Integration Service rozwiązanie znacząco usprawniające przetwarzanie wszystkich zamówień spływających z zewnętrznych platform i aplikacji do zamawiania posiłków z dostawą.  

Co więcej, sukces restauracji typu Ghost kitchen opiera się głównie na sprawnym marketingu internetowym, atrakcyjnej stronie i aktywnie prowadzonych social mediach. Dobrze prowadzona komunikacja ma przyciągać uwagę klientów i generować wszystkie zamówienia.  

− Kiosk samoobsługowy

To dobrze przyjęta w sieciach typu fastfood forma obsługi, która zaczyna pojawiać się w coraz większej ilości lokali gastronomicznych. Kiosk to przede wszystkim możliwość wprowadzenia nowych technologii do restauracji. Za ich pośrednictwem nie tylko rozładujemy kolejki w godzinach szczytu, ale także zrealizujemy korzystne działania marketingowe oraz podwoimy sprzedaż i zwiększymy zysk. 

Zmiany, zmiany i jeszcze raz zmiany

Globalne zmiany i nawyki konsumentów mają duży wpływ na ofertę lokali gastronomicznych. Mniejsza ilość dań mięsnych w menu, dbałość o ekologię czy zdrowa, lokalna żywność to umacniające się od kilku lat trendy. Gastronomia staję się przez to coraz mniej masowa i coraz bardziej przyjazna lokalnemu rynkowi.  

Widać również ważne zmiany w podnoszeniu jakości najbardziej znanych potraw. Dobrym przykładem są burgery, które w ostatnich latach przeżyły swój prawdziwy renesans oraz popularny kebab, który coraz więcej lokali bierze na warsztat tworząc jego nowe, jakościowe propozycje. W tym roku będą się pojawiać w gastronomii również nowe rodzaje napojów bezalkoholowych wraz z piwem 0 proc. W sektorze FMCG piwo pozbawione procentów to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów.  

Trendy zostaną z nami na dłużej

Jak widać w ostatnim czasie pojawiło się sporo trendów, pod których znakiem prawdopodobnie przeminie 2022 rok. Restauratorzy, którzy chcą, aby ich lokale były nowoczesne z pewnością nie mogą o nich zapomnieć. Ważne jednak, aby były one dostosowane do profilu restauracji i jej klientów – wtedy można liczyć na to, że podążanie za nimi pomoże w zwiększaniu zysków i uniknięciu drastycznych podwyżek cen w menu.