Świadomość kulinarna klientów
Świadomość kulinarna klientów

Świadomość kulinarna klientów

Z przeprowadzonego podczas pandemii badania odnośnie tego, czego w okresie lockdownu brakowało nam najbardziej, wynika jednoznacznie wyjść do restauracji. Takiej odpowiedzi udzieliła aż połowa badanych w raporcie przeprowadzonym na zlecenie PAYBACK Opinion Poll. Okazuje się, że nasze nawyki i przyzwyczajenia sprzed pandemii przetrwały i mają się dobrze. Jak duża jest dziś świadomość kulinarna klientów? Jak konsumenci odnajdują się wśród gastronomicznych ofert i jak kształtują się ich oczekiwania?  

Tęskniliśmy za restauracjami?

W czasie ograniczeń pandemicznych i wyśrubowanych obostrzeń gastronomia poniosła ogromne straty ekonomiczne, a drugi, niepoliczalny deficyt dotyczył samych konsumentów, którzy nie mogli realizować swoich nawyków i przyzwyczajeń. Według wspomnianego badania to właśnie za gastronomią tęskniliśmy najbardziej. Większość z nas w tym czasie starała sobie rekompensować braki korzystając z dowozów i dań na wynos. Aż 81 proc. respondentów biorących udział w badaniu deklarowało, że korzysta z oferty lokali dostarczających posiłki pod wskazany adres.  

Z jakich lokali korzystamy obecnie najczęściej? Przede wszystkim z restauracji (46 proc.), pizzerii (42 proc.), kawiarni / cukierni (24 proc.) oraz barów szybkiej obsługi (14 proc.). Ze względu na swój potencjał i dynamiczny rozwój (przed pandemią wartość rynku w ciągu trzech lat wzrosła o 30 proc.), branża gastronomiczna jest poddawana wielu badaniom i analizom.  

Rzadko jednak udaje się w nich uchwycić rodzące się tendencje i mody. Choć wydaje się, że gastronomia to stale zmieniająca się branża, to da się jednak wyodrębnić pewne stałe elementy, które są tworzone na podstawie kulinarnej świadomości klientów.  

Nowy klient, nowa gastronomia

W ciągu ostatniej dekady nastąpił prawdziwy renesans branży gastronomicznej. Z pewnością nie byłoby to możliwe, gdyby nie przemiany społeczne, które na nowo zdefiniowały potrzeby polskiego konsumenta. Globalizacja, cyfryzacja i poprawa jakości życia dopełniły przemian, których efektem jest niemal podwojenie wartości branży gastronomicznej na przestrzeni dekady. Udało się to właśnie dzięki nowym nawykom konsumenckim i oczekiwaniom względem branży.  

Jeszcze w 2010 roku większość gastronomii stanowiły bary szybkiej obsługi, a nowa, świadoma gastronomia zaczynała się dopiero rodzić. Druga dekada XXI w. to przede wszystkim wielki bum galerii handlowych, które zaczęły się pojawiać w całej Polsce. To właśnie w tamtejszych strefach gastronomicznych dostrzegano, że konsumpcja jest również częścią rozrywki, a posiłek jest doskonałym pretekstem do wspólnego spotkania poza domem.  

W drugiej połowie dekady branża wyraźnie zwróciła się w stronę młodych klientów, którzy zaczęli coraz częściej pojawiać się w restauracjach. Według raportów, które powstały przed pandemią, to właśnie osoby z pokolenia Y i Z odwiedzają bary i restauracje co najmniej raz w tygodniu. To bardzo wyraźna zmiana odpowiadająca w dużej mierze za trwający renesans branży, która jeszcze dwie dekady temu była zarezerwowana głównie dla osób starszego pokolenia.

świadomość kulinarna klientów

Świadomość kulinarna klientów

Mimo pokoleniowej różnicy, większość konsumentów łączy dzisiaj świadomość konsumpcji i odpowiedzialne podejście do podejmowanych wyborów. Klienci coraz częściej zwracają uwagę nie tylko na to, co dostają na talerzu, ale także, w jakich warunkach i w jakim otoczeniu spędzą czas przeznaczony na posiłek poza domem. Rosnąca wartość branży i coraz większa liczba gości w restauracjach dowodzą, że branża skutecznie odpowiada na zapotrzebowania klientów.  

Do zjedzenia posiłku poza domem najczęściej przekonują nas m.in. następujące argumenty: 

  • atrakcyjność kulinarna możemy spróbować atrakcyjnych i fantazyjnych dań, których przyrządzenie wymaga oryginalnych receptur i wysokich kompetencji kucharza, 
  • oryginalność wnętrz stylizacje lokali często opierają się na aktualnych trendach designerskich, wybieramy się do nich również w poszukiwaniu własnych inspiracji odnośnie urządzania wnętrz 
  • relatywnie niskie ceny dzięki odpowiedniej polityce cenowej, gastronomia w ostatnich latach stała się bardziej dostępna, także dla młodych ludzi, 
  • tryb offline – w cyfrowym świecie szukamy coraz częściej sposobu na zaspokojenie społecznych pragnień. Chętniej spotykamy się z rodziną i znajomymi poza domem, w którym najczęściej spędzamy czas przed komputerem lub telewizorem.  

Klient głodny wrażeń

Nie ulega wątpliwości, że polskiego konsumenta coraz trudniej dzisiaj zaskoczyć. Dotyczy to przede wszystkim pozycji w menu, które w globalnej skali są do siebie bardzo podobne. Nowy sposób konkurowania widać dzisiaj przede wszystkim w dużych miastach, gdzie profesjonalni restauratorzy tworzą własne, niepodrabialne marki 

Widać to szczególnie teraz, gdy wiele osób stara się nadrobić pandemiczne zaległości towarzyskie. Rozwój polskiej gastronomii jest z pewnością związany z przemianami obyczajowymi, które jeszcze przez kilka lat będą mocno wpływały na działanie restauracji. 

Jak w takim razie wyprzedzać zmiany i przygotowywać ofertę na nowe wyzwania? 

1. Badaj trendy i śledź modę

Upodabniamy się do coraz bardziej rozwiniętych krajów europejskich. To właśnie tam warto szukać inspiracji. Warto przeglądać nie tylko menu, ale także zachowania konsumentów i obsługi. Być może niebawem pojawi się w rodzimej gastronomii kolejny trendtzw. śniadaniarnie, które zrewolucjonizują oferty gastronomiczne w wielu miastach.  

2. Wystrój

Zdjęcia wnętrz lokalu to jeden z pierwszych czynników determinujących wybór, gdzie pójdziemy wieczorem na kolację. Sama jakość zdjęcia jednak nie wystarczy, a w architekturze najlepiej sprawdza się styl i konsekwencja jego zastosowania. Dopełnieniem efektu z pewnością będzie indywidualny detal, z którym klienci skojarzą lokal na przyszłość.  

3. Lokalność i naturalność

Większość lokali, choć bardzo często korzysta z lokalnym produktów, to rzadko o tym mówi. Sprowadzasz mięso od lokalnego rzeźnika, a może korzystasz z własnych ziół hodowanych pod miastem? Koniecznie o tym powiedz! Komunikacja z klientami i dbałość o ekologię to coraz ważniejsze obszary, które zwiększają satysfakcję z wizyty w restauracji. 

Współczesny, polski konsument jest coraz bardziej świadomy i asertywny co z pewnością podnosi poprzeczkę wielu lokalom. Jednak dla rzetelnych i profesjonalnych restauratorów jest to z pewnością pozytywna zmiana, dzięki której ich starania zostaną docenione.