Wyposażenie w restauracji – co jest potrzebne?

Wyposażenie w restauracji – co jest potrzebne?

Restauracje różnią się między sobą specyfiką serwowanych dań — niektóre stawiają na potrawy regionalne, kuchnię włoską lub żywność orientalną, podczas gdy inne skłaniają się ku bardziej uniwersalnemu menu.

Wszystkie jednak łączy wspólna cecha, a mianowicie konieczność odpowiedniego wyposażenia lokalu. Bez jakiego wyposażenia nie obędzie się żadna restauracja?

Kuchnia główna

Sercem każdego lokalu gastronomicznego jest kuchnia główna. W tym pomieszczeniu znajduje się najwięcej urządzeń, takich jak m.in. kuchenka, piec konwekcyjno—parowy, płyta grillowa, kocioł warzelny, frytkownica oraz okapy wentylacyjne, a także różne meble gastronomiczne, szafy chłodnicze, blaty robocze, zlewy czy lodówka na próbki dla sanepidu.

Kuchnia powinna być wyposażona także w:

– patelnie,
– rondle,
– garnki,
– noże,
– deski do krojenia,
– durszlaki i sita,
– miski,
– łyżki,
– widelce,
– łopatki,
– kloce masarskie.

Należy ponadto zadbać o obecność urządzeń uzupełniających, takich jak wagi, piekarniki, roboty wieloczynnościowe, szatkownice, miksery, mikrofale i krajalnice.

Zaplecze kuchenne

Na zapleczu kuchennym znajdują się wszystkie urządzenia niezbędne do przyrządzania zamówień kulinarnych. Miejsce to odpowiada za całą produkcję gastronomiczną i musi spełniać wszystkie normy sanepidu oraz PIP.

Magazyn spożywczy należy wyposażyć w regały na poszczególne artykuły. Warto również przewidzieć w nim miejsce na szafę chłodniczo—mroźniczą, w której przechowywane są wstępnie przetworzone produkty. Z magazynem często łączona jest przygotowalnia warzyw. Powinna być wyposażona w stół z dużym blatem roboczym oraz zlewem do mycia i oczyszczania żywności. Czas pracy znacząco skracają różne przydatne akcesoria, np. obieraczka do ziemniaków czy waga do wstępnego ważenia produktów.

Wstępna obróbka produktów żywnościowych wymaga obecności przynajmniej kilku osobnych stanowisk — dla mięsa czerwonego, drobiowego, ryb oraz potraw mącznych. Na oddzielnym stanowisku umieścić można także sterylizator.

Wnętrza socjalne i porządkowe

Każda restauracja musi być wyposażona także w wydzielone pomieszczenia socjalne i porządkowe. Standardowo zmywalnie naczyń wyposażane są w podstawowy stół sortowniczy, pozwalający na wygodne oddzielanie odpadów. Zmywarka powinna być wyposażona w funkcję wyparzania. Niezbędny jest również pojemnik na resztki oraz stół ze zlewem, przeznaczony do wstępnego mycia naczyń. Jako skład główny zastawy czystej służyć powinna szafa przelotowa — najpraktyczniejszym rozwiązaniem jest połączenie poprzez nią zmywalni z kuchnią główną. Aby zredukować ilość odpadów, można uzbroić komorę zlewozmywakową w specjalny młynek koloidalny. We wnętrzach socjalnych zwykle znajdują się oddzielne toalety dla męskiego i żeńskiego personelu.

Sala konsumpcyjna

Podstawowym wyposażeniem sali konsumpcyjnej są eleganckie zastawy. W pomieszczeniu jadalnianym muszą znaleźć się m.in.:

– talerze,
– filiżanki,
– bulionówki,
– półmiski,
– salaterki,
– sosjerki,
– dzbanki,
– cukierniczki,
– koszyki na pieczywo,
– szklanki i kieliszki.

Istotne znaczenie ma obecność sprzętu bankietowego — np. pater do tortów i ciast, kociołków elektrycznych do zup, warników do wody, tac na owoce czy też popularnych podgrzewaczy. Sala konsumpcyjna powinna być urządzona w spójnym stylu aranżacyjnym. Dotyczy to zarówno odpowiedniego doboru mebli, jak i elementów minibaru czy dekoracji.

Zaplecze techniczne

Kwestią kluczową pozostaje wygoda zarządzania restauracją. Odpowiednie oprogramowanie gastronomiczne to narzędzie, które pozwala na skuteczne i sprawne sprzedawanie, rozliczanie oraz nadzorowanie takiej formy działalności. Specjalnie opracowany program daje możliwość wygodnego zarządzania magazynem oraz precyzyjnego analizowania danych kosztowych i sprzedażowych, a także stałego kontrolowania pracowników. System tego typu zapewnia dostęp do niezbędnych danych w czasie rzeczywistym, z dowolnego punktu obsługi. Prawidłowo wdrożone oprogramowanie gastronomiczne może znacząco usprawnić komunikację między wszystkimi strefami lokalu, a także poprawić wydajność personelu — dzięki temu podnieść można nie tylko jakość usług, ale również zadowolenie gości restauracji.